الارشيف / مصر اليوم / أهل مصر

اخر الاخبار حملة لمقاطعة الفواكه على مواقع التواصل لمدة أسبوع بسبب ارتفاع الأسعار

أهل مصر : دشن رواد مواقع التواصل الاجتماعي"فيس بوك" و"تويتر"، حملة لمقاطعة غلو أسعار الفاكهة وتفعيلها من اليوم الأول من سبتمبر لمدة أسبوع حتى تنخفض أسعار الفاكهة.

يقول ع. أ: "التفاح المستورد اللبناني من 25 الي 40 طيب ده مستورد إنما الفاكهة اللى ممنوعة من التصدير توصل ليه بالسعر ده في حين أن الفاكهة بتاعتنا اللي بتتصدر بره اللي بتبقي أحسن وانضف بمراحل طبعا بتتباع بره أرخص من سعرها في الأسواق بتاعتنا".

يقول"ع.ط": "#حملة_مقاطعة_الفاكهة خليك إيجابي وشارك فى مقاطعة الفواكه لكون المظلوم في الموضوع ده كله اتنين أولهم المزارع اللي الحاجة بتطلع من أرضه بربع تمنها في السوق والثاني المستهلك اللي عايز 100 جنيه علشان يجيب نوعين فاكهة يروح بيهم للعيال وهو راجع من شغله.. قائلًا أن أقوى سلاح هو المقاطعة علشان لما تعفن عندهم يبقوا يتقوا ربنا في أسعارهم الخيالية.

بينما "م.ي"، أنه على أتم استعداد لتسويق الفاكهة بأسعار المزارع مضيفًا أن "التجار هيموتونا في الآخر".. قائلًا أن دول العالم تتحكم فى السلع الأساسية والضرورية للمواطن ولا تتركها فى يد التجار للعبث بها.

هذا المحتوي ( اخر الاخبار حملة لمقاطعة الفواكه على مواقع التواصل لمدة أسبوع بسبب ارتفاع الأسعار ) منقول بواسطة محرك بحث مصر 24 وتم نقله كما هو من المصدر ( أهل مصر )، ولا يعبر عن وجة نظر الموقع ولا سياسة التحرير وانما تقع مسئولية الخبر وصحته علي الناشر الاصلي وهو أهل مصر.

قد تقرأ أيضا